میم ح پ :)

میم ح پ :)

و نصرتی لکم معده...

سامی یوسف کیست؟ دلایل

ادامه مطلب

فونت ایمان

ادامه مطلب

«تخته وایت‌برد» یا «وایت‌برد»؟

تخته وایت‌برد با وایت‌برد؟ کدومش درسته؟ خب معلومه وایت‌برد! چون وایت‌برد به فارسی میشه تخته سفید (مثل تخته سیاه خودمون :)) و تخته وایت‌برد میشه تخته‌ی تخته سفید! پس وایت‌برد درسته

البته بهتره به جای وایت‌برد بگیم تخته سفید تا فارسی رو پاس بداریم ;)

پ.ن:فارسی رو پاس بداریم نه پارسی رو

پ.ن2:فارسی رو شوت نکنید! پاس بدارید! :)

محمدحسین پارسائیان

يكشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۵۴

۰ پسندیدن

تاکنون ۱۴ نظر ثبت شده است

محمد مهدی شکوری

۱۷ اسفند ۹۹، ۲۲:۱۰

سلام

ممنون به زبان فارسی اهمیت می دید.

 

یه شوخی بکنم:

ممنون که فارسی را شوت نمی کنید و آن را پاس می دارید.😜 😉

پاسخ:

خواهش میکنم
امیدوارم که اونایی که شوت میکنن توپشون بخوره به تیرک و برگرده توی صورتشون! :)

زری ...

۸ خرداد ۰۰، ۲۲:۴۲

عه تکمیلی فارسی :)

پاسخ:

بله دقیقا

زری ...

۹ خرداد ۰۰، ۱۳:۱۱

معلم تیزهوشانین ؟

پاسخ:

خیر

زری ...

۹ خرداد ۰۰، ۱۵:۳۱

تیزهوشان درس خوندین ؟ 

پاسخ:

خیر
من برای جواب اون «فارسی تکمیلی» دلیلم برای بله این بود که خب اینا تکمیل فارسی بعد از هرچی که توی مدرسه یادگرفتیم هست

زری ...

۹ خرداد ۰۰، ۱۶:۳۱

اهان /: 

iR Hr

۹ خرداد ۰۰، ۱۸:۵۳

من ترجیحم اینه که فارسی رو پاس بدارم اگر قرار باشه پاس بدارم.

فارسی پره از واژه های عربی که به زور وارد زبان ما کردن.

در ضمن سالیان دراز به ما میگفتن گُنگ فقط به این خاطر که پارسی صحبت میکردیم.

پارسی و ایران و ایرانی عزتمند بودند، البته تا قبل از حمله عمر لعنت الله علیه. این عزت فقط به صورت دوره ای توی زمان خلافت علی بازگشت و بعد از اون دوباره بیچارگی ها و فلاکت هامون شروع شد، به طوری که آخرین سلسله ی قدرتمند ایران صفویان بودند، و اگر منطقی باشیم این حکومت فعلی با همه ی مشکلاتش قدرت رو به ایران برگردوند، امیدوارم هویت ایرانی رو هم برگردونه.

تو همه ی این مدت زمان تمام تلاش اعراب بی هویت جاهلی (نه همه شون) از بین بردن پارسی بود که این رو هم انجام دادن. امیدوارم پارسی دوباره بین مردم ایران گویش بشه. فارسی شکر است، پارسی نیشکر است.

 

پاسخ:

البته من با پارسی مشکل ندارم
خب البته خیلی از کلمات وجودشون لازمه (ولی دیگه نباید افراطی رفتار کرد از هر دوطرف همین‌طوره هم پارسی‌دوستان هم عربی‌دوستان)
خب اونا جاهل بودن
اولا حضرت علی (علیه السلام) ثانیا بله همه‌ی ما دوست داریم هویت ایرانی مون برگرده
ببینید دیدید یه سری فیلم می‌سازن که توش یه سری حیوون‌ها باآدم‌ها دشمن‌اند و یه‌سری دیگه دوست؟
خب همه‌ی آدما که بد نیستن همه‌ی عرب‌ها هم بد نیستن
منم امیدوارم
ولی که من با حذف حروف اضافه و استفاده از برخی کلمات قدیمی موافق نیستم
من دوست ندارم به جای «با آن» بگم «بدان» (توی مطلب چرا با واژه‌ها بازی می‌کنن بهش اشاره کردم)
و برخی عربی‌زدگی و غیرپارسی‌زدگی رو می‌خوام خفه کنم
البته غرب‌زدگی رو اینقدر می‌زنم تا بمیره (منظورم استفاده از کلمات انگلیسی و فرانسویه)
اگه کسی گفت که فارسی خوب نیست و بهتره خطمون رو لاتین کنیم اونو بهم معرفی کنید می‌خوام راضی اش کنم که صدسال سیاه نزدیک حروف لاتین نشه (البته با دلیل و منطق)

iR Hr

۹ خرداد ۰۰، ۱۹:۵۰

درسته، حضرت علی علیه السلام. اینکه اسم ایشون رو گفتم از بی احترامی نبود.

 

منم نگفتم همه ی اعراب، ولی استفاده از کلمات انگلیسی و فرانسوی در حال حاضر برای بقا در عصر حاضر لازمه، حالا اگه کسی میخواد بره شتر بچرونه تو صحرای عربستان میتونه بره عربی یاد بگیره

پاسخ:

بله منم می‌دونستم قصدی نداشتید

برای زیارت خانه‌خدا، برای سفربه کشورهای عربی، برای زیارت حرم امامین
مگه عربستان بیابونه که شتر بچرونه؟
راستی از همه مهم‌تر خواندن دعا و زیارت
چطوری بعضی‌ها میرن زبان چپخدرچلندر یاد می‌گیرن مشکلی نیست
اما برای یادگرفتن عربی باید دلیل داشت

محمد مهدی شکوری

۱۰ خرداد ۰۰، ۱۷:۰۹

استفاده از کلمات انگلیسی و فرانسوی در حال حاضر برای بقا در عصر حاضر لازمه

برای بعضی کار های علمی، بله، انگلیسی لازمه ولی برای گفتگوی بین مردم لازم نیست.

 

«من چند سال پیش گفتم که باید پیشرفت ما جوری باشد که تا پنجاه سال بعد اگر کسی خواست به تازه های علمی دنیا دست پیدا کند مجبور باشد فارسی یاد بگیرد؛ ما باید به اینجا برسیم. 

۱۳۹۸/۷/۱۷ - رهبرانقلاب»

 

زبان عربی برای شتر چرانی نیست.اینکه شما خودت قرآن رو ترجمه کنی لذتش بیشتره یا اینکه بری ترجمه بخونی؟!

پاسخ:

بله دقیقا
این حرف رو منم از رهبری شنیدم
اووووو زدی تو خال!

iR Hr

۱۱ خرداد ۰۰، ۱۷:۲۶

تنها کاربرد عربی همین دعا خوندنه، دعا دردی رو دوا نمیکنه. اونقدری که تو اسلام به عمل تاکید شده به دعا تاکید نشده. یه مشت مردمان سر به سجود آیه خوان مگه نبودن که دور امام علی رو خالی کردن؟ مگه نبودن که خوارج رو تشکیل دادن؟ مگه فرزند امام رو با تشنگی نکشتن؟

 

دعا یا عمل؟؟؟

 

+ افراط توی دین خوب نیست، همه ی مسلمان ها که لازم نیست مفسر و مترجم قران باشن! واقعا از چی اعراب دفاع میکنید؟ از طرفی میگید باید تا پنجاه سال آینده زبان فارسی جای انگلیسی رو بگیره از طرفی میگید عربی هم باید یاد گرفت؟

شما که حرف آیت الله خامنه ای رو هم قبول ندارید!!

پاسخ:

ببینید عربی هم مثل انگلیسی و فارسی زبانه
خیلی فایده های دیگه هم داره
مگه قرآن عربی نیست؟
بله حرف شما متین ولی لقب یکی از امامان ما سجاد به معنای سجده کننده است
اولا من از یه سری آدم دفاع می کنم که همراه سردار سلیمانی جنگیدن تا داعش به ایران نرسه
اصلا من دارم از یه سری آدم دفاع می کنم که خیلی خوب از حرم ائمه دفاع کردن 
اصلا از یه سری آدم دفاع می کنم
ولی باید همه قرآن رو بفهمن
حضرت آقا اینو هم گفتن که باید قرآن خواندن رو یه فرهنگ کرد و گسترش داد
من مدرک هم دارم
عربی زبان اسلامه
هرزبانی جای خودش
عربی جای خودش فارسی جای خودش
من مطیع رهبرم

iR Hr

۱۲ خرداد ۰۰، ۱۶:۴۸

عراقیا و سوری ها رو من به دید عرب نمیبینم.

اونها فقط عربی صحبت میکنن، ولی چندین قرن جزو قلمرو ایران بودند و پارسی صحبت میکردن.

در درایت و مدیریت شایسته ی آیت‌الله خامنه‌ای که شکی نیست، ولی تو جهان فعلی زیر پوشیه ی فرهنگ و سنت های پوسیده‌ی قدیمی قایم شدن به صلاح نیست.

آیت‌الله خامنه ای چند برابر تاکید به خواندن قرآن تاکید به علم اندوزی و سواد دارن.

 

محمد(ص) هم روزی در مسجدی داخل شد و دو عده دید، عده ای قرآن و نماز خوان و عده ای درحال بحث علمی.

به نظرت کدوم طرف رفت؟ رفت دعا بخونه؟ نه خیر ! تشریف بردن نشستن کنار اون عزیزانی که بحث علمی میکردن.

 

+ از اونجایی که بیان و ایران پره از تفکرات شما، من ترجیح میدم بحثو ادامه‌ش ندیم.

پاسخ:

خیلی خب ولی که اونا عرب اند چه بخوای چه نخوای ولی عرب خوب
خب البته ایران هم چند قرن جزء حکومت عباسی بوده
اونو که اصلا ولی سنت‌های قدیمی که بد نیستن
مثلا نوروز قدیمیه پس بده؟
بله مگه من با این مشکل دارم؟
حضرت محمد (صلی الله و علیه و آله)
بله ولی مگه برای بحث علمی با یه عرب نباید عربی بلد بود؟
ببینید اگه بخوایم مثل شما فکر کنیم یادگرفتن زبان ایتالیایی هم فقط برای اینه که بری ایتالیا و پاستا بخوری!
اتفاقا من می‌خوام این بحث رو ادامه بدم

سید محمدرضا

۱ مهر ۰۰، ۱۲:۰۲

سلام. مطلب مفیدی بود.

منتهی دو نکته عرض کنم:

1. منظورتون از فارسی و پارسی چیه؟ توی فارسی کهن یکسری حروف هستند که از نظر تلفظ شبیه هم هستند و به جای هم استفاده میشوند مثل ف و پ   در کلماتی مثل گوسپند یا پولاد آیا منظورتون از تفاوت این دو چیز دیگری است؟

 

2. در پیام ها خواندم که دوستان فرمودند خیلی کلمات عربی در فارسی وارد شده. ببینید بعضی از کلمات در فارسی و عربی ریشه یکسان دارند و زوری نبوده. چون این دو زبان مشابه هستند ریشه های یکسانی هم در بینشان وجود دارد.

ولی درسته بعضی کلمات هستند که عربی هستند و اشتباه در فارسی بیان می شوند. این ها بر عهده سازمان های رواج فارسی و ادب است.
 

پاسخ:

سلام.ممنون

ببینید الان دید ما از این دو اینه:

پارسی: زبانی که هامیانش معتقداند هیچ کلمه عربی، ترکی یا درکل غیر پارسی در اون باشه که قطعا اشتباهه چون زبانی که تغییر نکنه مرده. چرا؟ چون علم و دانش پیشرفت می‌کنه

فارسی: زبانی که ما معتقدیم عربی و ترکی درش سهم دارن. البته اینقدر با اینا کامل میشه که نیاز به انگلیسی نباشه. خب البته نمیشه وجود یه سری اصطلاحات پیچیده علمی رو منکر شد ولی این دلیل نمیشه که من چون که توی این تایم نتونم مچ بشم دیگه نشه. متوجه‌اید؟ نیازی به استفاده عموم از انگلیسی نیست.

درباره این جور حروف و کلمات برخی در طول زمان اینجوری شدن برخی در زمان حمله اعراب جاهلیت (جاهلیتش مهمه). تفاوت یعنی اینکه:
یه فرد: من این تایمم خالیه
فارسی دوست: من این موقع کاری ندارم
پارسی دوست: من در آن زمان هیچگونه کاری ندارم

یه جورایی استفاده اضافی از کلمات و استفاده از کلمات پیر رو میگن پارسی. اینو ببینین:
فارسی:«من این کلمه رو دوست دارم»
پارسی:«من این واژه را دوست دارم»
البته همشون اینجوری نیستن و اینا کارای تندروهاشونه

2.صحیح البته کاملا درسته

بله ولی همچین سازمانی داریم؟
فرهنگستان زبان و ادب فارسی داریم ولی اونا رو نمی‌دونم

سید محمدرضا

۳ مهر ۰۰، ۱۷:۵۲

منظورتون رو از فارسی و پارسی کاملا متوجه شدم. این دو تفاوت زیادشون در طرز فکره.

بله، اگر این طرز فکر باشه که با استفاده از زبان فارسی بخوان اختلاف بندازن بین اقوام مختلف 100 درصد گناهه و باید جلوش گرفته بشه.

اما خب بعضی وقت ها لازمه که در جمله ها از زبان های دیگه کمتر استفاده بشه.

 

مثلا فردوسی چیکار کرد که میگن زنده نگهداشت زبان فارسی رو؟ در اون زمان فارسی طوری شده بود اگه کمی بیشتر طول می کشید نابود میشد و میشد زبان مرده! فردوسی آمد و با اثری عظیم کلمات فارسی را باب کرد. اثری که تقریبا کلمه عربی یا... توش به کار نرفته. و اون نیتش فقط و فقط زنده نگهداشتن فارسی بوده

 

منظور کلی بنده اینه ما حتما باید جلوی اختلاف انداز ها رو بگیریم اما نه اینکه کامل ربطش بدیم به زبان فارسی.

زبان های مختلف در ایران نا خودآگاه باهم گره خوردند.

ما باید سعی کنیم هم فارسی رو پاس بداریم و هم از این افراد خائن جلوگیری کنیم.

 

خیلی ممنون از مطالب و پاسخ های عالیتون.

پاسخ:

این که بله
پارسی بدون هیچ زبون دیگه ایه
فارسی همون فارسی الانه بدون زبان انگلیسی
نه زبان فارسی و ایران رو با حفظ قومیت‌ها می‌توان نگه داشت وگرنه هرکی ادعای کشور جدید میکنه و تمام!
البته

درست می‌فرمایید

منم همین عقیده رو دارم
صحیح و جداکردنشون اشتباه محضه

خواهش می‌کنم

لطفا خودتون هم یه جستجویی در اینترنت بکنید تا برخی تندروها رو ببینید
هم اینکه اگر نکته اشتباهی گفتم متوجه بشید و به منم بگید
از نظرات دوستان در این وبلاگ هم می‌تونید استفاده کنید

سید محمدرضا

۴ مهر ۰۰، ۲۰:۵۷

ممنون از شما.

من خودم با فرموده های شما فهمیدم کسانی با ظاهر پارسی گو و باطن جدایی انداز قصد فریب ما را دارند.

انشاءالله همیشه در سلامتی و موفقیت زندگیتون رو سپری کنید.

یاعلی

پاسخ:

خواهش می‌کنم
البته نه همه
برخی خامشان می‍‌شوند
برخی باطن پاک دارند
همچنین
یاعلی

گمنام گمنام

۲۶ مهر ۰۰، ۲۰:۱۴

سلام توصیه میکنم این مطلب رو با توجه به علاقه شما به این موضوع ، حتما بخوانید :

زبان فارسی + نسخه صوتی (قسمت اول) :: گمنام (blog.ir)

پاسخ:

سلام
ممنون
چشم حتما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">