میم ح پ :)

میم ح پ :)

و نصرتی لکم معده...

سامی یوسف کیست؟ دلایل

ادامه مطلب

فونت ایمان

ادامه مطلب

درخواست

سلام

لطفا اگه کسی یه منبع برای ساخت سیستم عامل سراغ داره بگه

البته منبع جامع و کامل و متنی رایگان

پیشرفته تر از بوت و اسمبلی

بیشتر برای ساخت GUI

فارسی

و یه سوال: واقعا برای ساخت سیستم عامل حتما باید Linux داشت؟؟؟

این خیلی ظلمه

من اینترنت مفت برای دانلود کامپیلر ندارم چه برسه به لینوکس!


اگه لینوکس دارین پیکان پایینی رو بزنین و اگه ویندوز پیکان بالایی

این یه نظرسنجیه

محمدحسین پارسائیان

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰

۲ پسندیدن

تاکنون ۱۲ نظر ثبت شده است

گمنام گمنام

۱۰ شهریور ۰۰، ۱۳:۴۸

سلام 

این رو همیشه یادتون باشه !!! هیچ وقت ، هیچ وقت دنبال آموزش نباشید ...! مخصوصا برای این کار . اگه قرار بود براش آموزشی می بود که الان 50 تا سیستم عامل داشتیم . 

هر روز با این نوع درخواست ها رو به رو میشوم : 

آموزش امکان گذاشتن کامنت در سایت با فلان زبان

آموزش فلان کار با فلان زبان 

در صورتی که بعد از یادگیری باید با "آموزش" خداحافظی کرد

 

تازه انگلیسی شاید باشه (متن) اما فارسی اصلا یافت نمیشه 

پاسخ:

سلام
پس چجوری یاد بگیرم درست کنم؟
این که بله
انگلیسی باشه بهتر از اینه که نباشه

گمنام گمنام

۱۰ شهریور ۰۰، ۱۷:۰۱

شاید کمی تند گفتم . منظورم این بود که قرار نیستش صفر تا صد یک سیستم عامل رو براتون بنویسند . اگ هم خیلی زیادی از بخش های آن را بنویسند قطعا سایت خارجی است نه داخلی ...!

ولی شاید این لینک ها کاربردی باشد : 

چگونه یک سیستم عامل توسعه دهیم؟ — به زبان ساده | مجله فرادرس (faradars.org)

طراحی و ساخت سیستم عامل - جلسه اول (alef-ba.ir)

نوشتن یک سیستم عامل ساده – قسمت اول - ذهن زیبا (haghiri75.com)

Operating Systems Development Series (brokenthorn.com)

 

پاسخ:

نه اصلا
این که بله
متاسفانه بله
ممنون
شاید باورتون نشه همه رو خوندم به جز آخریه
البته اونم لینکش رو دارم چون خارجی بود وقت نکردم فارسی کنم بخونم

محمد صادق عبداللهی

۱۰ شهریور ۰۰، ۱۸:۴۲

خب خب خب مثل اینکه واقعا مثل خودم علاقه مند شدی

من به خاطر نبود تیم و همچنین نبود انگیزه منصرف شده بودم ولی خب کلی دانش دارم در موردش و کلی تحقیق کردم در موردش

اولا این که دنبال منبع فارسی نباش چون وجود نداره😐

بهترین و تنها منبع آموزش ساخت سیستم عامل او اس دو هست wiki.osdev.org

اصلا نیازی به لینوکس نیست فقط برای پزشه :|

فقط نیاز به یه اسمبلر هم هست که کلا حجمشون خیلی کمه

هر سوالی بود به ایمیلم بفرست فقط ایمیلم به جای این ایمیل به جای msaa بنویس admin :)

پاسخ:

خب خب خب مثل اینکه واقعا مثل خودت علاقه مند شدم
ایول به ما هم بگو یاد بگیریم (زکات علم نشر آن است)
اینو خودمم فهمیدم
این سایت رو میشناسم ولی نمی دونستم از کجاش بخونم
عه واقعا؟ پس Qemu رو چیکار کنم؟
آره اونو دارم
باشه

𝓷𝒊𝖒𝓪 :)

۱۱ شهریور ۰۰، ۱۵:۵۵

مرجع کامل متنی نه ولی توی مجله فرادرس یکم هست لینوکس نیاز حتمی نیست ولی اگر میخواین اگر برای لینوکس اینترنت ندارید میتونید بخرید و رو vm نصبش کنین ساختنش رو با ویندوز هم میشه انجام داد میتونید با سی پلاس پلاس یا جاوا هم انجام بدین من جاوا رو پیشنهاد میدم خوبه

پاسخ:

توی فرادرس از شیر مرغ تا جون آدمیزاد پیدا میشه
خیلی خب خدا رو شکر
چی بخرم؟
البته حتما روی VBox نصب می‌کنم
ساخت چی رو؟ سیستم عامل رو؟
من جاوا رو به خاطر سینتکس سخت نمی‌پسندم ولی اگه مجبور بشم استفاده می‌کنم
ترجیحا سی پلاس پلاس استفاده می کنم ولی همون طور که گفتم اگه مجبور شدم جاوا

𝓷𝒊𝖒𝓪 :)

۱۲ شهریور ۰۰، ۱۹:۱۷

منظورم از ویندوز همون سیستم عامل بود انقدر گفتم دیگه ببخشین

--------------------------------------------------------------------------

منظورم از بخرین سی دی لینوکس بود

--------------------------------------------------------------------------

جاوا پیشنهاد میدم چون نصبش راخت تره چون برای سی پلاس پلای باید مایکروسافت ویژال استودیو رو نصب کنین که حجم زیادی داره 

-------------------------------------------------------------------------

همین!

پاسخ:

اووو خیلی خوب
لینوکس رایگانه سی‌دی‌اش رو بخرم؟ (اصلا همون اینترنتی که مصرف میشه هم باید رایگان باشه)
آره 2.5 GB حجمشه (اگه درست یادم باشه)
ممنون!

محمد صادق عبداللهی

۱۲ شهریور ۰۰، ۲۳:۱۶

سلام من برگشتم :/

در مورد qemu پرسیده بودی

خب چون اهل دانلود حجیم نیستی اونم حتما به خاطر بسته اینترنت موبایل هست

اول بهت پیشنهاد می کنم با یکم جر و بحث با خانواده سعی کن مودم ADSL بگیرید اونقدر هزینه بر نیست ولی در عوض اینترنت خیلی ارزون تر در میاد

ولی برای اینکه کارت راه بی افته من یه مجازی ساز رو معرفی کنم که خودم خیلی دوستش دارم

اونم bochs هست که کلا حجم چند مگه

اینم لینک دانلودش

یه چیزم یواشکی بگم یه سیستم عامل ایرانی خیلی ساده هست که از صفر نوشته شده و شکست خورده سعی می کنم سورسش رو از برنامه نویسش بگیرم گرفتم برات می فرستم

اسمش کوثر او اس هست که داخل بیان وبلاگش هست

خودمم خیلی علاقه مند شدم ببین با ما چه می کنی😶

 

پاسخ:

سلام خوب شد برگشتی
خب
آره
داریم ولی بازم اینترنت رو مفت نمیدم مگر اینکه اپراتور هدیه بده
اسمش رو شنیدم
ممنون
میشناسمش
دیدم وبلاگش رو
اومدم

𝓷𝒊𝖒𝓪 :)

۱۳ شهریور ۰۰، ۱۳:۳۵

البته برای اینترنت مودم های سیم کارتی هستن که بسته های نامحدود چند ماهه دارن اینطوری نگران حجم نیستین میتونید یکی بخرین 3 ماهه شارژ نامحدود کنین که هرچقدر بخواین دانلود کنین البته اگر از یه حدی بگذره کم کم کند میشه که باید تمدید کنین ولی بدیش اینه که سیمکارت مخصوص میخوان و یه سیم کارت دیگه باید بگیرین

پاسخ:

به هر حال باید بخرم که

𝓷𝒊𝖒𝓪 :)

۱۳ شهریور ۰۰، ۱۶:۰۵

یه روش دیگه هست بعضی از سینما ها یا سالن کنسرت ها اگه کد ملی رو وارد کنی اینترنت نامحدود داخلی رایگان میدن میدن برای همونجا

پاسخ:

اینو نشنیدم ولی این میشه سوءاستفاده

a

۱۴ شهریور ۰۰، ۱۹:۴۵

سلام،

انگار توسعه سیستم عامل مبحثیه که خیلی ها بهش علاقه مندن.

البته نوشتن سیستم عامل از صفر کار هرکسی نیست.

برای نوشتن سستم عامل باید زبان C رو درحد تیم ملی فول باشید!

زبان انگلیسی رو چون زبان تخصصی کامپیوتر و علم هست رو هم خیلی خوب بفهمید. چون دارید راهی رو میرید که آدمهای کمی اون رو رفتن.

 

وقتی که این دو رو به خوبی فرا گرفتید بعد به ساخت سیستم عامل فکر کنید.

البته ساخت یک سیستم عامل کامل به تنهایی تا حدودی غیر ممکنه. گوگل برای ساخت سیستم عامل fuchsia از صدها مهندس با تجربه کمک گرفته. از سال 2016 درحال توسعه است و هنوز به مرحله ای نرسیده که استفاده بشه!

توزیع لینوکس شما باید همیشه آپدیت باشه. به خرید cd فکر نکنید(البته فکر نمی‌کنم باشه) با اوبونتو شروع کنید.

توی لینوکس نصب کامپایلرها و ابزارهای برنامه نویسی خیلی ساده تره

 

پاسخ:

کاملا درسته

سرباز گمنام

۲۰ شهریور ۰۰، ۱۷:۵۶

سلام منم دقیقا پثل شما هستم 

احساس نیکنم من اگر برنامه نویسی یادبگیرم و فقط پروزه انجام بدهم که هیچی به هیچی 

خیلی وقته داخل فکر سیستم عامل هستم و به همین دلیل میخوام c++ یاد بگیرم اگر هم اطلاعاتی بدست اوردید لطفا به لشتراک بگزارید 

البته فقط با سی سیستم عامل نمینویسند که داخل یک تظر دیگر بهتون گفتم 

پاسخ:

سلام
از چه لحاظ؟
اوهوم تازه اگه ایده پروژه بیاد
سی پلاس پلاس رو می‌تونید مقدماتی از این پیوند یاد بگیرید (البته احتمالا در این حد دیگه بلد باشید)
بله متوجهم

Hossein Ahmadi

۹ مرداد ۰۱، ۰۹:۲۹

http://www.independent-software.com/operating-system-development.html

https://dev.to/nsadisha/build-your-own-operating-system-1setupbooting-2im3

 

یه سایتی هم هست osdev.org که کلا در مورد سیستم عامل ها و ساختنشون مقاله و مطلب داره . 

 

پیش نیاز پست های بالا هم زبان اسمبلی و سی هستش . 

پاسخ:

اووو ممنون

صحیح

صحیح

Hossein Ahmadi

۱۰ مرداد ۰۱، ۱۲:۳۴

کار کردن تو این حوزه یعنی کارای سطح پایین مثل همین کار روی سیستم عامل ها خیلی خوبه . از این جهت که درک خیلی عمیقی از کارکرد سیستم بهت میده . 

 

ولی خب به نظر من اگه میخوای شروع کنی با آموزش ساخت سیستم عامل شروع نکن . با آموزش اسمبلی و زبان سی شروع کن . 

برا آموزش زبان سی که منبع زیاد هست . سی پلاس پلاس هم یاد بگیری اشکالی نداره شباهت زیادی باهم دارن . بعدا سریع میتونی تفاوتاشو کار کنی و  در نتیجه سی رو هم بلد میشی . 

 

بهتره اول سی کار کنی بعد اسمبلی . 

 

اسمبلی هم نسخه های زیادی داره . یعنی درسته اسمش اسمبلیه ولی خب انواع مختلفی داره . هر نوع پردازنده با هر معماری یه زبان اسمبلی خاص خودشو داره . البته خیلی ممکنه  متفاوت نباشن ولی خب تفاوت دارن به هر حال چون ساختار و مکانیزم هر پردازنده ممکنه با بقیه فرق کنه . 

به نظرم برا اسمبلی با یه پردازنده قدیمی مثل 8086 شروع کن که بر خلاف سیستم های امروزی که ۳۲ و 64 بیت هستند ، اون 16 بیتیه . سیستم عامل داس قدیمی روی همچین پردازنده هایی اجرا میشده . اسمبلی رو با اون یاد بگیری خوبه . بعدش میتونی راحت اسمبلی پردازنده های x86 امروزی رو کار کنی . 

البته قطعا سی پیو 8086 نداری بنابراین برای اجرا کردن کد هاش و تمریناتش نیاز مند شبیه ساز داری . باحال ترین شبیه سازش برنامه emu8086 (تو p30download نسخه کرک شدش موجوده ) هست که خیلی کم حجمه . اصلا منابع سخت افزاری خاصی نمیخواد . کلا ۳ مگابایته برنامش . خیلی خوب سی پی یو 8086 رو برات شبیهسازی میکنه و اسمبلیشو اجرا میکنه . 

 

برا دوره اسمبلی سی پیو 8086 هم میتونی منابع مختلف رو ببینی . ولی یه دوره تو منابع فارسی (فرادرس) هست از مهندس شیرافکن اگه اشتباه نکنم . تو گوگل بزنی آموزش اسمبلی شیرافکن میاره احتمالا . اون دوره هم عالیه . هم از معماری پردازنده های 8086 صحبت کرده و هم اسمبلیشو با همین نرم افزار emu8086 کار کرده . 

 

نهایتا بعد از اینکه درک خوبی از سی و اسمبلی پیدا کردی ، قابلیت اینو داری که  کارای سطح پایین رو شروع کنی چون درک نسبتا عمیقی از کارکرد سیستم داری . کارایی مثل  مهندسی معکوس نرم افزار ها ، کار در حوزه سیستم عامل ها رو میتونی یاد بگیری دیگه  .....

 

البته برای همه ی این چیزایی که گفتم منابع انگلیسی خیلی خوبی هم هست . 

پاسخ:

سلام
واقعا ممنون از راهنماییات
عاشورا تسلیت
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">